Διυλιστήριο: Το Spiegel αποκαλύπτει: Πώς παίρνουν δουλειές στην Ελλάδα οι γερμανικές εταιρείες – Εκατοντάδες εκατομμύρια σε μίζες

Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2015

Το Spiegel αποκαλύπτει: Πώς παίρνουν δουλειές στην Ελλάδα οι γερμανικές εταιρείες – Εκατοντάδες εκατομμύρια σε μίζες


Η miza και το fakelaki, είναι το λιπαντικό που κρατάει την ελληνική οικονομία ζωντανή, αναφέρει σε άρθρο του το περιοδικό Spiegel. «Στην κυριολεξία το fakelaki, ένας μικρός φάκελος», όπως εξηγεί, «που χρησιμοποιούν οι Έλληνες για να πληρώσουν την θεραπεία σε ένα γιατρό ή όταν έχουν προβλήματα με το έλεγχο της εφορίας. Από την άλλη, η miza, είναι χρήματα που δεν χωρούν σε φακελάκι και απαιτούν κάτι μεγαλύτερο, μία βαλίτσα ή ένα λογαριασμό σε μία off shore, όταν απαιτείται η μεταφορά μεγάλων χρηματικών ποσών».

Χωρίς τη μίζα, συμπληρώνει το άρθρο, καμία ξένη εταιρία δεν μπορεί να κάνει δουλειές στην Ελλάδα. Τα μεγάλα κρατικά συμβόλαια έχουν μία επιρρέπεια στη μίζα.
Αυτές οι συμφωνίες συχνά επιτρέπουν την κυκλοφορία εκατομμυρίων μέσα από εταιρείες σε όλο τον κόσμο, μέχρι να καταλήξουν στις τσέπες βιομηχάνων, δημόσιων λειτουργών, στρατιωτικών και πολιτικών. Εν τω μεταξύ οι πληρωμές καταγράφονται επίσημα στα βιβλία των εταιριών ως προμήθειες για τη διαπραγμάτευση των συμβολαίων. Και η γερμανική βιομηχανία είναι ένας από τους βασικούς παίχτες στο παιχνίδι της μίζας.

Η Γερμανία είναι ένας από τους κυρίαρχους εμπορικούς εταίρους. Τον προηγούμενο χρόνο η Γερμανία έκανε εξαγωγές ύψους 6,7 δισ. ευρώ προς την Ελλάδα, και εισήγαγε εμπορεύματα ύψους μόλις 1,9 δισ. ευρώ. Αλλά ποιες μέθοδοι χρησιμοποιούνται για να επιτυγχάνονται αυτά τα νούμερα;
Η αμερικανική επιτροπή ασφαλείας εξαγωγών που έχει στόχο την προστασία των επενδυτών, λέει για παράδειγμα ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler έχει πληρώσει μίζες τα προηγούμενα χρόνια για να ανοίξει το δρόμο προκειμένου να πάρει δουλειές στην Ελλάδα. Ακόμη και ο διαχειριστής των Γερμανικών Σιδηροδρόμων Deutsche Bahn, προφανώς είχε καταφύγει σε δωροδοκίες για να κερδίσουν τη δουλειά του μετρό της Αθήνας το 2004. Για να κλείσει τη συμφωνία ένα εξαψήφιο ποσό ακούστηκε ότι δόθηκε μέσω ενός συμβούλου, σε Έλληνες που έπαιρναν τις αποφάσεις.

Τέτοιες δουλειές είναι πολύ κερδοφόρες ακόμη και με τη μίζα. «Κάθε ένας που δωροδοκεί για να πάρει ένα συμβόλαιο μπορεί να αυξήσει την αξία του έργου για μερικά εκατομμύρια» λέει ένας ερευνητής και τονίζει ότι τις υπερβολικές τιμές θα τις επωμιστούν φυσικά οι φορολογούμενοι. Ο συγκεκριμένος ερευνητής ψάχνει την υπόθεση της Siemens η οποία σύμφωνα με δημοσιεύματα, έχει δώσει μεγάλα ποσά σε μίζες για να πάρει δουλειές στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τις έρευνες για το σκάνδαλο της Siemens, το υποκατάστημα στην Ελλάδα έδινε χρησιμοποιούσε για μίζες κεφάλαια ύψους 15 εκατ. ευρώ το χρόνο, Μόνο για να εξασφαλίσει το συμβόλαιο των 500 εκατ. ευρώ με τον ΟΤΕ, κατηγορήθηκε ότι πλήρωσε μίζες ύψους 35 εκατ. ευρώ.
Για αυτές τις συμφωνίες, προσθέτει το περιοδικό, έχουν κατηγορηθεί και Έλληνες πολιτικοί. Σύμφωνα με δηλώσεις υψηλόβαθμων στελεχών της εταιρείας, που έχουν εμπλακεί σε αυτές τις πληρωμές, το 2% των κερδών της εταιρείας πήγαινε σε πληρωμές στα τότε δύο κυρίαρχα κόμματα της Ελλάδας, το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ. Και τα δύο κόμματα έχουν αρνηθεί ότι αποδέχονταν τέτοιες πληρωμές.

Η γερμανική βιομηχανία όπλων έχει αποδειχθεί το ίδιο ενεργητική όσο και η Siemens στην Ελλάδα. Η Ελλάδα δαπανά περίπου 3 με 4 δισ. ευρώ σε εξοπλισμούς κάθε χρόνο, σύμφωνα με εκτιμήσεις, πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο ποσό για τόσο μικρή χώρα. Οι γερμανικές εταιρείες αποδεικνύονται οι πιο ευνοημένες από αυτές τις συναλλαγές. Στα έτη από το 2004 μέχρι το 2008, παρέδωσαν σχεδόν το ένα τρίτο των ελληνικών εισαγωγών οπλικών συστημάτων.

Ο εισαγγελέας του Μονάχου διερευνά εάν όλα έγιναν με τον σωστό τρόπο στην αγορά των υποβρυχίων, μία συμφωνία που άγγιξε τα 3 δισ. ευρώ, τα δύο δόθηκαν ως προκαταβολή κάτι που δεν συνηθίζεται σε αυτές τις συμφωνίες.

Οι ερευνητές αποκάλυψαν ότι υπήρχαν αδικαιολόγητες πληρωμές σε υποτιθέμενους συμβούλους της συμφωνίας. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, πριν από λίγα χρόνια, ένας Έλληνας εμφανίστηκε στην κοινοπραξία της Ferrostaal και απαίτησε ένα διψήφιο ποσό εκατομμυρίων ευρώ που σχετίζεται με την υπόθεση των υποβρυχίων. Όταν αρνήθηκαν να του τα δώσουν τους απείλησε με μηνύσεις. Τελικά με εξωδικαστικό συμβιβασμό του κατέθεσαν 11 εκατ. ευρώ, ο εισαγγελέας διερευνά γιατί έγινε αυτή η πληρωμή.

Σήμερα οι ελληνικές αρχές έχουν δείξει έντονο ενδιαφέρον για τη διερεύνηση της υπόθεσης των υποβρυχίων. Έλληνες εισαγγελείς εξετάζουν ύποπτες πληρωμές μέσω Αυστρίας, Καραϊβικής, Λιβερίας και Κύπρου, μένει να αποκαλυφθούν οι δικαιούχοι των λογαριασμών. 


http://diulistirio.blogspot.gr/
Ενημερωθείτε για ότι συμβαίνει με ένα
στη σελίδα μας.



Το Διυλιστήριο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά με τα άρθρα που δημοσιεύονται τα οποία απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους.

Στο Διυλιστήριο δημοσιεύεται κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφέρει ελεύθερα τις απόψεις του, οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

  • 0Blogger Comment
  • Facebook Comment
  • Disqus Comment

Αφήστε το μήνυμά σας

Δημοσίευση σχολίου

comments powered by Disqus