Η ανωτάτη εισαγγελική λειτουργός ζητεί ο Ανδρέας Γεωργίου να δικαστεί και για αυτό το αδίκημα πέραν του πλημμελήματος της παράβασης καθήκοντος για το οποίο ήδη έχει παραπεμφθεί.
Ο πρώην πρόεδρος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) Ανδρέας Γεωργίου να δικαστεί ενώπιον Τριμελούς Εφετείου Αθηνών και για το κακούργημα της ψευδούς βεβαίωσης πλέον του πλημμεληματικού χαρακτήρα αδικήματος της παράβασης καθήκοντος για το οποίο ήδη έχει παραπεμφθεί.
Αυτό ζητάει η αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ξένη Δημητρίου η οποία άσκησε αναίρεση στο υπ. αριθμ. 1149/2015 βούλευμα, με το οποίο ο κ. Γεωργίου παραπέμφθηκε να δικαστεί μόνο για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος.
Από το αδίκημα της έκδοσης ψευδούς βεβαίωσης ο κ. Γεωργίου έχει απαλλαχθεί με το επίμαχο βούλευμα.
Η ψευδής βεβαίωση χρησιμοποιήθηκε το 2009 προκειμένου να εισαχθεί η Ελλάδα στο καθεστώς των μνημονίων λόγω της διόγκωσης του ελλείμματος.
Ακόμη, να σημειωθεί ότι η κυρία Δημητρίου ήταν η εισαγγελέας της Έδρας του Ειδικού Δικαστηρίου που δίκασε τον πρώην υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου. Ο δε τελευταίος είχε προτείνει τον Ανδρέα Γεωργίου για την θέση του πρόεδρου της ΕΛΣΤΑΤ.
Ειδικότερα, τον περασμένο Ιούλιο ο Ανδρέας Γεωργίου με βούλευμα παραπέμφθηκε στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου Πλημμελημάτων προκειμένου να δικαστεί για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, ενώ είχε προηγηθεί η πρόταση του εισαγγελέα Εφετών Αντώνη Λιόγα για πλήρη απαλλαγή του.
Το αδίκημα για το οποίο παραπέμφθηκε ο κ. Γεωργίου συνίσταται στο ότι δεν παραιτήθηκε από την προηγούμενη υπαλληλική του θέση που κατείχε στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επί 21χρόνια και στην παράνομη διατήρησή της, παράλληλα μ’ αυτή του προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ, Κάτι το οποίο παραβιάζει νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπει την υποχρεωτική πλήρη και αποκλειστική απασχόληση του κ. Γεωργίου στην ΕΛΣΤΑΤ.
Αντίθετα, το εν λόγω βούλευμα δεν παρέπεμψε τον κ. Γεωργίου, καθώς και δύο ακόμα στελέχη της ΕΛΣΤΑΤ, τους Κωνσταντίνο Μολφέτα και Αθανασία Ξενάκη, για το κακουργηματικού χαρακτήρα αδίκημα της ψευδούς βεβαίωσης που αφορούσε την τεχνητή διόγκωση του χρέους του 2009 με στόχο να ενταχθεί η χώρα μας στην μνημονιακή εποχή.
Παράλληλα, με το ίδιο βούλευμα αποβλήθηκαν από πολιτικώς ενάγοντες ο πρώην αντιπρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ Νίκος Λογοθέτης και το πρώην μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΛΣΤΑΤ Ζωή Γεωργαντά των οποίων οι καταγγελίες και οι δημόσιες δηλώσεις είχαν κεντρίσει την κοινή γνώμη και το εισαγγελικό ενδιαφέρον, ενώ στην συνέχεια είχε ακολουθήσει η κατάθεση σχετικής μηνυτήριας αναφοράς του τότε πρόεδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών Γιάννη Αδαμόπουλου.
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Αδαμόπουλος κατόπιν αποφάσεως του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΣΑ κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά σε σχέση με την διάπραξη αξιοποίνων πράξεων, που αφορούν την αλλοίωση των στοιχείων από την ΕΛΣΤΑΤ η οποία, όπως «έχει καταγγελθεί, διόγκωσε παράνομα το αναθεωρημένο έλλειμμα του 2009 σε 15,4%, γεγονός που είχε ως τελικό αποτέλεσμα την υπογραφή του μνημονίου και την επιβολή εξαιτίας αυτού, στη χώρα σκληρών δημοσιονομικών και άλλων μέτρων (όπως εργασιακή εφεδρεία, εκποίηση δημόσιας περιουσίας κ.λπ.) σε βάρος του ελληνικού λαού.
Πώς απαλλάχθηκε από το κακούργημα
Στις αρχές του καλοκαιριού οι εφέτες του Δικαστικού Συμβουλίου συμφώνησαν με την πρόταση του εισαγγελέα κ. Λιόγα ως προς το σκέλος της μη απόδοσης ευθυνών που αφορούν το αδίκημα της ψευδούς βεβαίωσης.
Όπως υπογραμμιζόταν στην εισαγγελική πρόταση, οι καταγγελίες περί τεχνητής διόγκωσης του χρέους του 2009 «κατ’ ουσία στρέφονται κατά της ορθότητας των στατιστικών μεθόδων που εφαρμόστηκαν, χωρίς παράλληλη αμφισβήτηση των στατιστικών μεγεθών που έτυχαν επεξεργασίας».
Το γεγονός αυτό, όπως σημειωνόταν, επιβεβαιώνεται και από τις ληφθείσες στο στάδιο της προκαταρκτικής εξετάσεως, συμπληρωματικές καταθέσεις του πρώην αντιπρόεδρου της ΕΛΣΤΑΤ Νίκου Λογοθέτη, του πρώην μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΛΣΤΑΤ Ζωής Γεωργαντά και του διευθυντή της εν λόγω Αρχής Νικολάου Στρόμπλου, οι οποίοι «δεν αμφισβητούν την αλήθεια καθ’ αυτών των στοιχείων, αλλά τον τρόπο αξιολόγησής και επεξεργασίας τους, βάσει του ισχύοντος ευρωπαϊκού κανονιστικού πλαισίου».
Έτσι, κατά την απαλλακτική άποψη, προκύπτει ότι «ουδόλως προέκυψε ότι οι αξιολογήσεις αυτές στηρίχθηκαν σε αναληθή στατιστικά μεγέθη», αλλά και Ακόμα και αν ακόμη η γνωστοποίηση του ελλείμματος στο 15,4% του ΑΕΠ προς της Eurostat θεωρούνταν ως αναληθής και πάλι, δεν στοιχειοθετείται έγκλημα, γιατί «σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του ιδρυτικού της ΕΛΣΤΑΤ νόμου, η αναγόμενη στις αρμοδιότητες της παραγωγή και δημοσίευση στατιστικών της χώρας, προβλέπεται απλώς ως κριτήριο προς λήψη, αξιολόγηση, χάραξη και διαμόρφωση πολιτικών, οι οποίες ουδόλως δύνανται να θεωρηθούν έννομες συνέπειες».
Σύμφωνα με την ίδια απαλλακτική άποψη (εισαγγελέα και δικαστών), «η προσφυγή της χώρας μας στο Διεθνή Μηχανισμό Στήριξης, δεν προϋποθέτει δημοσιονομικό έλλειμμα συγκεκριμένου ύψους, γεγονός που επιβεβαιώνεται από το ότι η συγκεκριμένη πολιτική απόφαση δεν ήταν καν μεταγενέστερη της ανακοίνωσης του ελλείμματος, αλλά λήφθηκε σε προγενέστερο χρόνο τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2010, όταν οι επίσημες στατιστικές της χώρας καταδείκνυαν δημοσιονομικό έλλειμμα ανερχόμενο σε ποσοστό 13,6% επί του ΑΕΠ και πριν από τον διορισμό των κατηγορουμένων».
Κατά την απαλλακτική εισαγγελική πρόταση: «Η ένταξη–προσφυγή της χώρας στον Διεθνή Μηχανισμό Στήριξης και υπό επαχθείς όρους δημοσιονομικής προσαρμογής, ουδόλως δύναται να χαρακτηριστεί ως «βλάβη» του Ελληνικού δημοσίου με οικονομικούς όρους, δοθέντος ότι η πραγματικότητα της εθνικής οικονομίας και η κακή δημοσιονομική κατάσταση, ήτοι της απροσφορότητας της να παράγει σύννομες συνέπειες και να προξενήσει βλάβη του Δημοσίου, κατ’ επέκταση και η σαφώς αντιυπηρεσιακή συμπεριφορά του κατηγορουμένου (σ.σ.: Ανδρέα Γεωργίου) ουδόλως αξιολογείται ως αντικειμενικά πρόσφορη να επιφέρει αιτιωδώς οποιαδήποτε βλάβη του κράτους ή να προσπορίσει οποιοδήποτε παράνομο όφελος στον ίδιο».
Πάντως, τουλάχιστον ασυνήθιστη ήταν η τριετής και πλέον δικαστική πορεία της επίμαχης υπόθεσης, αφού δύο εισαγγελείς πρότειναν την αρχειοθέτηση της, δύο δικαστικά συμβούλια και δύο ανακριτές εξέφρασαν εκ διαμέτρου αντίθετες γνώμες που είχαν ως αποτέλεσμα την παλινδρόμηση της υπόθεσης, αλλά και μια αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου να διαβλέπει την διάπραξη βαρύτερων αδικημάτων, κάτι που δεν είδαν στο Εφετείο.
Ανδρέας Γεωργίου
Στις 3 Αυγούστου 2015 ολοκληρώθηκε μετά από 5 χρόνια υπηρεσίας η θητεία του Ανδρέα Γεωργίου ως προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ.
Ο Ανδρέας Γεωργίου έχει υπάρξει για 21 χρόνια στέλεχος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου κι αμέσως μετά (Ιούνιος 2010) ανέλαβε πρόεδρος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, προτεινόμενος από την τότε κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου, με υπουργό Οικονομικών το Γιώργο Παπακωνσταντίνου, ένα μήνα μετά την υπαγωγή της Ελλάδας στο πρώτο μνημόνιο.
Στη συνέχεια ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάννης Βαρουφάκη, λίγο πριν την παραίτησή του, δημοσιοποίησε ανοικτή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πλήρωση της θέσης του προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ.
Έτσι, σύμφωνα με την εκδήλωση ενδιαφέροντος η θητεία του προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ είναι πενταετής και του τότε προέδρου κ.. Γεωργίου προβλεπόταν ότι έληγε στις 2 Αυγούστου 2015.
Ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ επιλέγεται από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, με εισήγηση του υπουργού Οικονομικών και με πλειοψηφία των 4/5 των μελών της Διάσκεψης.
Σύμφωνα με την προκήρυξη, αποκλειστικό κριτήριο επιλογής στη θέση του προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ είναι η υψηλή επιστημονική κατάρτιση, με ακαδημαϊκή ή επαγγελματική εξειδίκευση στο αντικείμενο της στατιστικής ή συναφών κλάδων ή σε αντικείμενο συναφές προς το αντικείμενο των στατιστικών ερευνών και μελετών.
http://diulistirio.blogspot.gr/