Στέλεχος γαλλικών κυβερνήσεων ο Jacques Le Pape.
Ο Ευρωπαίος που θα αναλάβει το τιμόνι του υπερταμείου ιδιωτικοποιήσεων έχει «κλειδώσει».
Όχι, όμως, και τα στελέχη που προτείνει η ελληνική πλευρά.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Καθημερινής, θεσμοί και κυβέρνηση έχουν καταλήξει στον ορισμό ως προέδρου του Εποπτικού Συμβουλίου του υπερταμείου του Γάλλου Jacques Le Pape, ο οποίος έχει διατελέσει, μεταξύ άλλων, νούμερο 2 του επιτελείου της C. Lagarde στο γαλλικό υπουργείο Οικονομικών.
Οι ανακοινώσεις, ωστόσο, καθυστερούν, καθώς οι θεσμοί εκφράζουν ισχυρές επιφυλάξεις σχετικά με τους τρεις Ελληνες που προτείνει η ελληνική πλευρά για τη στελέχωση του Εποπτικού Συμβουλίου.
Το «γαλλικό κλειδί», σύμφωνα με πληροφορίες της Καθημερινής συζητιόταν εδώ και καιρό παρασκηνιακά ανάμεσα στους θεσμούς και στην κυβέρνηση, καθώς ο νόμος ορίζει μεν ότι ο πρόεδρος (Ευρωπαίος) του Εποπτικού Συμβουλίου (supervisory board) ορίζεται από τους θεσμούς, αλλά, δεδομένου του δικαιώματος βέτο που έχουν αμφότερες οι πλευρές έναντι των υποψηφίων της άλλης, επιδιώκεται η διαδικασία να ολοκληρωθεί με στοιχειώδη συναίνεση.
Η επιλογή ενός Γάλλου θεωρείται πιο «εύπεπτη» πολιτικά λύση για την κυβέρνηση από τον διορισμό ενός Γερμανού ή ενός Ολλανδού, καθώς η Αθήνα θα μπορεί να την αποδώσει στη «συμμαχία» της κυβέρνησης με τον Φρ. Ολάντ, ενώ επιπλέον το ελληνικό Ταμείο έχει στηθεί με τη φιλοσοφία του αντίστοιχου γαλλικού.
Υπό αυτό το πρίσμα, έχει «κλειδώσει» ως πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου ο Jacques Le Pape, ενώ το δεύτερο μέλος του, που, όπως ορίζει ο νόμος, θα προέρχεται από την ευρωπαϊκή πλευρά, θα είναι Ισπανός.
O Jacques Le Pape υπήρξε για τέσσερα χρόνια νούμερο 2 του γραφείου της C. Lagarde, όταν η σημερινή επικεφαλής του ΔΝΤ ήταν υπουργός Οικονομικών, ενώ αμέσως μετά (το 2011) ανέλαβε την θέση του γ.γ. στο Γραφείο Ελέγχων του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών.
Εχει θητεύσει ακόμη δίπλα στους υπουργούς Δικαιοσύνης και Μεταφορών, ενώ το 1999 υπήρξε υψηλόβαθμο στέλεχος της γαλλικής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Η πιο πρόσφατη θέση του Λε Παπ ήταν αυτή του εκτελεστικού αντιπροέδρου της Air France-KLM, από τον Αύγουστο του 2013 μέχρι τον περασμένο Ιούλιο.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι κοινοτικές υπηρεσίες δεν έχουν ακόμη εγκρίνει τους τρεις Ελληνες που έχει προτείνει ο Ευκλ. Τσακαλώτος για τις θέσεις που απομένουν.
Επισήμως, η καθυστέρηση οφείλεται στον έλεγχο των υποψηφίων από τις νομικές υπηρεσίες της Κομισιόν. Πηγές των θεσμών με γνώση των παρασκηνιακών συζητήσεων, ωστόσο, έλεγαν στην «Κ» ότι ναι μεν οι Ελληνες υποψήφιοι δεν έχουν απορριφθεί επισήμως, αλλά οι Βρυξέλλες αμφισβητούν ευθέως και τα προσόντα τους και την ανεξαρτησία τους (φαίνεται να υπάρχει κώλυμα σύγκρουσης συμφερόντων για τουλάχιστον έναν από τους προτεινόμενους, που φέρεται να είναι σύζυγος βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ).
Σημειώνεται ότι το Εποπτικό Συμβούλιο δεν ασκεί μεν τη διοίκηση του Ταμείου, είναι όμως ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία του, καθώς είναι αυτό που θα πρέπει να στελεχώσει το διοικητικό συμβούλιο του υπερταμείου. Η ελληνική πλευρά δεν έχει δικαίωμα βέτο στα πρόσωπα που θα στελεχώσουν το διοικητικό συμβούλιο.
Πως θα λειτουργεί το ταμείο
Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται πως ο νέος θεσμός δεν είναι δεσμευμένος να ιδιωτικοποιεί, αλλά έχει ως στόχο την αξιοποίηση της περιουσίας (κάτι αντίστοιχο με το γαλλικό μοντέλο). Να σημειωθεί πως στον νόμο επισημαίνεται (στο άρθρο 197) πως δεν θα υπάρξουν απολύσεις ούτε αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς στις ΔΕΚΟ που θα μπουν στην Εταιρεία.
Η διοικητική πυραμίδα
Ο υπουργός Oικονομικών θα έχει τον τελευταίο λόγο
Οσον αφορά στη διοίκηση της Ελληνικής Εταιρείας Δημοσίων Συμμετοχών και Περιουσίας από τον νόμο προβλέπεται η σύσταση εποπτικού αλλά και διοικητικού συμβουλίου. Τον τελευταίο λόγο θα έχει ο υπουργός Οικονομικών.
Το εποπτικό συμβούλιο του νέου Ταμείου αποτελείται από πέντε μέλη. Τα τρία μέλη θα ορίζονται από την ελληνική πλευρά (κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας που ενεργούν από κοινού). Τα άλλα δύο μέλη θα ορισθούν από τους θεσμούς, με τη σύμφωνη γνώμη του υπουργού Οικονομικών (με δικαίωμα βέτο).
Η θητεία των μελών -όπως αναφέρεται στο άρθρο 191- πρόκειται να είναι πενταετής. Για να υπάρξει απόφαση θα πρέπει να υπάρχει θετική ψήφος τουλάχιστον τεσσάρων από τα πέντε μέλη. Να σημειωθεί πως ο πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου δεν έχει επιπλέον αρμοδιότητες από τα άλλα μέλη (για παράδειγμα δεν έχει διπλή ψήφο).
Στόχος των πέντε μελών είναι η εποπτεία της λειτουργίας της εταιρείας και όχι η άσκηση διοίκησης. Για αυτό τον λόγο προβλέπεται διοικητικό συμβούλιο, τα μέλη του οποίου (που θα είναι από πέντε έως επτά) επιλέγονται από το εποπτικό συμβούλιο.
Με βάση τον νόμο που πέρασε από τη Βουλή, το Διοικητικό Συμβούλιο υποχρεούται να συζητήσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής την ετήσια έκθεση που καταρτίζει.
Έσοδα του ταμείου
Τα έσοδα που θα προκύψουν από την περιουσία του Δημοσίου θα κατευθύνονται σε δύο «κουμπαράδες» με διαφορετικό σκοπό. Συγκεκριμένα στον νόμο προβλέπεται πως θα πηγαίνουν:
• Σε ποσοστό 50% για το χρέος. Η μείωση του χρέους αφορά μόνο στις υποχρεώσεις του ν. 4336.2015 (δηλαδή της τρίτης δανειακής σύμβασης). Μετά την κάλυψή τους -και για το υπόλοιπο της ζωής της εταιρείας- η λειτουργία θα αφορά αναπτυξιακούς στόχους.
• Σε ποσοστό 50% για επενδύσεις (που αποτελεί και την κυριότερη τροποποίηση σε σχέση με το παρελθόν που τα χρήματα από τις ιδιωτικοποιήσεις πήγαιναν αποκλειστικά στο χρέος). Με τις νέες διατάξεις από το ποσοστό αυτό ένα μεγάλο τμήμα θα πηγαίνει σε νέες επενδύσεις, με στόχο να υπάρξει ανάπτυξη. Οι τομείς που θα γίνονται οι επενδύσεις χαράσσονται στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής και μεταξύ άλλων θα δοθεί έμφαση στην έρευνα και στην καινοτομία αλλά και σε συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Ταυτόχρονα -με βάση το άρθρο 200 του νόμου- τμήμα αυτών των χρημάτων μπορεί να πηγαίνει για επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της. Δηλαδή το Ταμείο θα έχει τη δυνατότητα να επενδύει στα ίδια τα περιουσιακά του στοιχεία προκειμένου να ανεβαίνει η αξία τους και μετά να τα αξιοποιεί.
Πηγή
https://diulistirio.blogspot.gr
Ενημερωθείτε για ότι συμβαίνει με ένα στη σελίδα μας.
Το Διυλιστήριο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά με τα άρθρα που δημοσιεύονται τα οποία απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους.
Αφήστε το μήνυμά σας
Δημοσίευση σχολίου