Συγκίνηση αλλά και υπερηφάνεια νιώθουν οι Ίμβριοι για την επαναλειτουργία του ελληνικού σχολείου στο μικρό νησί του Αιγαίου.
Η επαναλειτουργία των σχολείων της Ιμβρου το 2015 μετά από 50 χρόνια σιωπής έχει ζωντανέψει το νησί, ενώ ο Γενικός Γραμματέας της Ιμβριακής Ενωσης δηλώνει δικαιωμένος για τις προσπάθειές που έκανε ώστε να επαναλειτουργήσουν ξανά τα σχολεία.
«Το 2010 η Ίμβρος είχε 168 άτομα, σήμερα 550 Ελληνες μένουν εκεί μόνιμα»
«Κάποτε γελούσανε. Με τρία παιδιά θα ανοίξετε σχολείο έλεγαν. Σήμερα έχουμε 47 μαθητές», ανέφερε στην κάμερα του Alpha ο γενικός γραμματέας.
Η ελληνική γλώσσα έχει αρχίσει εδώ και 3 χρόνια να διδάσκεται και πάλι στις αίθουσες του ελληνικού σχολείου με αποτέλεσμα όλοι και περισσότεροι Ελληνες να γυρνούν πίσω στην πατρίδα τους, γνωρίζοντας πως εκεί πλέον τα παιδιά τους μπορούν να μορφωθούν.
Απόδειξη αποτελεί και η δήλωση του Προέδρους της Ιμβριακής Ένωσης Μακεδονίας Θράκης, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά πως στο νησί το 2010 ζούσαν 168 άτομα, ωστόσο λόγω της λειτουργίας των σχολείων, σήμερα στην Ιμβρο μένουν μόνιμα 550 άτομα.
Σημαντική ήταν και η συμβολή στην ενδυνάμωση των ομογενειακών σχολείων του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, καθώς με προσπάθειες δικές τους και των ομογενών τα σχολεία λειτούργησαν ξανά, δίνοντας ζωή στο νησί.
Βέβαια η επαναλειτουργία ελληνικού Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου στην Ιμβρο δεν ήταν ένα εύκολο εγχείρημα. Χρειάστηκαν πολλά αιτήματα προς τις τούρκικες αρχές και συντονισμένη οργάνωση, ώστε η Ίμβρος να γίνει και πάλι «το σπιτικό των Ελλήνων».
Πως όμως σημειώθηκε όλη αυτή η ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια; Mία σύντομη αναδρομή στο 1924 θα μας «θυμίσει» τα πράγματα όπως έγιναν από την αρχή.
1924: Η χρονιά που 18 ελληνικά σχολεία στην Ιμβρο έκλεισαν και λειτούργησαν ως τουρκικά
Στις αρχές του 1964 λειτουργούσαν στην Ίμβρο 7 ελληνικά σχολεία με συνολικά 693 μαθητές και 27 δασκάλους.
Τότε η τουρκική κυβέρνηση έθεσε σε εφαρμογή μια δέσμη μέτρων εκτουρκισμού της Ίμβρου που περιελάμβανε μαζικές απαλλοτριώσεις καλλιεργήσιμης γης, ίδρυση ανοικτών αγροτικών φυλακών και με ειδική νομοθετική ρύθμιση απαγορεύτηκε η ελληνική εκπαίδευση και όλα τα ελληνικά σχολεία έκλεισαν και λειτούργησαν ως δημόσια τούρκικα σχολεία.
49 χρόνια μετά οι ελπίδες επέστρεψαν- Ανοιξε το πρώτο ελληνικό δημοτικό σχολείο
Στις 10 Ιανουαρίου 2012 ενεκρίθη το αίτημα αδειοδότησης ελληνικού μειονοτικού σχολείου στην Ίμβρο. Το σχετικό αίτημα είχε πραγματοποιηθεί προς τις τουρκικές αρχές προ ενός έτους από μέλη των κοινοτήτων της Ίμβρου και είχε κατατεθεί από τον κ. Λάκη Βίγκα, εκπρόσωπο των Μειονοτικών Βακουφίων στην Κεντρική Διεύθυνση Βακουφίων της Τουρκίας.
Πρόκειται για ιστορική εξέλιξη καθώς μετά από δεκαετίες επιτρέπουν οι τουρκικές αρχές σε ελληνικό σχολείο να λειτουργήσει στην Ίμβρο.
Βέβαια η επαναλειτουργία ελληνικού Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου στην Ιμβρο δεν ήταν ένα εύκολο εγχείρημα. Χρειάστηκαν πολλά αιτήματα προς τις τούρκικες αρχές και συντονισμένη οργάνωση, ώστε η Ίμβρος να γίνει και πάλι «το σπιτικό των Ελλήνων».
1924: Η χρονιά που 18 ελληνικά σχολεία στην Ιμβρο έκλεισαν και λειτούργησαν ως τουρκικά
Στις αρχές του 1964 λειτουργούσαν στην Ίμβρο 7 ελληνικά σχολεία με συνολικά 693 μαθητές και 27 δασκάλους.
Τότε η τουρκική κυβέρνηση έθεσε σε εφαρμογή μια δέσμη μέτρων εκτουρκισμού της Ίμβρου που περιελάμβανε μαζικές απαλλοτριώσεις καλλιεργήσιμης γης, ίδρυση ανοικτών αγροτικών φυλακών και με ειδική νομοθετική ρύθμιση απαγορεύτηκε η ελληνική εκπαίδευση και όλα τα ελληνικά σχολεία έκλεισαν και λειτούργησαν ως δημόσια τούρκικα σχολεία.
49 χρόνια μετά οι ελπίδες επέστρεψαν- Ανοιξε το πρώτο ελληνικό δημοτικό σχολείο
Στις 10 Ιανουαρίου 2012 ενεκρίθη το αίτημα αδειοδότησης ελληνικού μειονοτικού σχολείου στην Ίμβρο. Το σχετικό αίτημα είχε πραγματοποιηθεί προς τις τουρκικές αρχές προ ενός έτους από μέλη των κοινοτήτων της Ίμβρου και είχε κατατεθεί από τον κ. Λάκη Βίγκα, εκπρόσωπο των Μειονοτικών Βακουφίων στην Κεντρική Διεύθυνση Βακουφίων της Τουρκίας.
Πρόκειται για ιστορική εξέλιξη καθώς μετά από δεκαετίες επιτρέπουν οι τουρκικές αρχές σε ελληνικό σχολείο να λειτουργήσει στην Ίμβρο.
Τον Σεπτέμβριο του 2013 επαναλειτούργησε μετά από 49 χρόνια το Δημοτικό Σχολείο των Αγίων Θεοδώρων με τέσσερεις μαθητές. Την επόμενη όμως χρονιά, το 2014, άνοιξε με δύο από τους αρχικούς μαθητές, καθώς ένας μαθητής επέστρεψε στην Ελλάδα με την οικογένειά του και άλλος ένας εγγράφτηκε σε τουρκικό σχολείο της Κωνσταντινούπολης.
Επαναλειτουργία ελληνικού Γυμνάσιου και Λυκείου το 2015
Το 2014 ιδρύεται ο εκπαιδευτικός και πολιτιστικός σύνδεσμος Ίμβρου στην Πόλη με κύριο μέλημα την ανάπτυξη και λειτουργία των ελληνικών μειονοτικών σχολείων της Ίμβρου. Ο στόχος ήταν να ανοίξει Γυμνάσιο και Λύκειο στο νησί. Στις 31 Αυγούστου του 2015 γίνεται η επίσημη παραλαβή των σχετικών αδειών και το σχολικό έτος 2015-2016 η Ίμβρος αποκτά πλήρη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση.
Το άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβριο του 2015 κατέστη δυνατό χάρη στις εντατικές προσπάθειες των ομογενειακών φορέων και τη βοήθεια του οικουμενικού Πατριάρχη κκ Βαρθολομαίου, καθώς και την οικονομική συνδρομή της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, η οποία ανέλαβε μόνιμος χορηγός και συσσιτιοτρόφος των σχολείων, ενώ και η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αμερικής συνέδραμε με μεγάλη εφάπαξ χορηγία για την ολοκλήρωση του έργου των σχολείων καθώς και οι μητροπόλεις Κώου και Νισήρου και Σύμης.
Επίσης, το Πανεπιστήμιο του Νισάντασι αλλά και άλλες ιδιωτικές πρωτοβουλίες στήριξαν το έργο.
Χάρη στην εκπαιδευτική υποδομή που δημιουργήθηκε, συνολικά επτά οικογένειες από την Ελλάδα με 14 παιδιά επανεγκαταστάθηκαν στο νησί το 2015, ενώ μετά το άνοιγμα του δημοτικού σχολείου το 2013, επτά βρέφη είχαν γεννηθεί στην Ίμβρο από νέα ζευγάρια μέχρι τον Οκτώβριο του 2015.
Σήμερα όπως προαναφέραμε στην Ιμβρο μένουν 550 Ελληνες και στο σχολείο πηγαίνουν 47 μαθητές.
Πηγή: wikipedia, Alpha/ Φωτογραφίες:wikipedia, Eurokinissi- ΜΑΓΓΙΝΑΣ ΝΙΚΟΣ
https://diulistirio.blogspot.com
Ενημερωθείτε για ότι συμβαίνει με ένα στη σελίδα μας.
Το Διυλιστήριο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά με τα άρθρα που δημοσιεύονται τα οποία απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους.
Αφήστε το μήνυμά σας
Δημοσίευση σχολίου