Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Ημερήσια βουτιά που άγγιξε το 20%, τη μεγαλύτερη στη μακρά ιστορία της, κατέγραψε χθες η μετοχή της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen που βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα σκάνδαλο μεγατόνων το οποίο απειλεί την εικόνα της, τα πλάνα επέκτασής της στην αγορά των ΗΠΑ και τη θέση του επικεφαλής της, Μάρτιν Βίντερκορν.
Η «βόμβα» έσκασε το βράδυ της Παρασκευής, όταν η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA) κατηγόρησε την VW ότι κατασκεύασε λογισμικό που παραποιούσε τα δεδομένα για τις εκπομπές ρύπων των μοντέλων με ντιζελοκινητήρα την περίοδο 2009-2015.
Το λογισμικό ουσιαστικά «έκρυβε» τις πραγματικές εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια των σχετικών ελέγχων στις ΗΠΑ (όπου το νομοθετικό πλαίσιο είναι αυστηρότερο από ό,τι στην Ευρώπη), ώστε να εμφανίζονται χαμηλές και «φιλικές προς το περιβάλλον», ενώ στην πραγματικότητα ήταν έως και 40 φορές υψηλότερες σε σχέση με τα επιτρεπτά όρια.
Όπως όλα δείχνουν, η Volkswagen όχι μόνο θα αναγκαστεί να ανακαλέσει τα 482.000 ΙΧ που κυκλοφόρησαν με το επίμαχο λογισμικό στις ΗΠΑ (πρόκειται για τα μοντέλα Jetta 2009-2015, Beetle 2009-2015, Golf 2009-2015, Passat 2014-2015 και το Audi A3 2009-2015, όλα με δίλιτρο κινητήρα ντίζελ), αλλά και απειλείται με πρόστιμο-μαμουθ που θα μπορούσε να φτάσει τα 18 δισ. δολ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η EPA εξετάζει το ενδεχόμενο άσκησης ποινικής δίωξης σε βάρος της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ δικηγορικό γραφείο στις ΗΠΑ ήδη άσκησε ομαδική αγωγή κατά του αμερικανικού βραχίονα της VW, κατηγορώντας την για εξαπάτηση των καταναλωτών και των ρυθμιστικών αρχών.
Πολλοί αναλυτές, ωστόσο, εκτιμούν ότι η ζημία δεν είναι αναστρέψιμη. «Πρόκειται για καταστροφή άνευ προηγουμένου», σχολίασε ο Φέρντιναντ Ντουντενχόφερ, επικεφαλής του Κέντρου Έρευνας για την Αυτοκινητοβιομηχανία στο Πανεπιστήμιο του Ντούισμπουργκ. «Το καλύτερο σενάριο για την VW είναι μάλλον ένα πρόστιμο δισεκατομμυρίων δολαρίων», αναφέρει ο αναλυτής της Bernstein Research Μαξ Γουόρμπερτον. Και αυτό είναι μάλλον μόνο η κορυφή του παγόβουνου, καθώς είναι βέβαιο ότι το σκάνδαλο θα πλήξει τις πωλήσεις της VW, ενώ ορατό είναι και το ενδεχόμενο «τσουνάμι» αγωγών. Όσο για τον Βίντερκορν, μπορεί να βγήκε νικητής από τη μάχη εξουσίας με τον πρώην ισχυρό άνδρα της Volkswagen Φέρντιναντ Πιχ λίγους μήνες πριν, εξωθώντας τον τελευταίο σε συνταξιοδότηση, αλλά είναι πολύ πιθανό να βγει χαμένος στη σύγκρουση με τον Αμερικανό καταναλωτή και τις ρυθμιστικές αρχές και να χάσει τη θέση του. «Στον αέρα» βρίσκονται επίσης και τα φιλόδοξα σχέδια της εταιρείας για ενίσχυση της θέσης της στη κρίσιμη αγορά των ΗΠΑ, όπου το σήμα της VW αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από Ford, General Motors και Τοyota, ενώ τα πολυτελή μοντέλα της θυγατρικής Audi χάνουν έδαφος από τα αντίστοιχα της BMW και της Mercedes-Benz. Υπενθυμίζεται ότι η Volkswagen το α’ εξάμηνο του έτους πήρε τα σκήπτρα από την Toyota ως κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου από πλευράς πωλήσεων, αλλά το απότομο «φρενάρισμα» των πωλήσεων στην αγορά της Κίνας και το σκάνδαλο με τις εκπομπές ρύπων στις ΗΠΑ απειλούν την πρωτοκαθεδρία της -και όχι μόνο. Η μετοχή της VW υποχώρησε χθες ενδοσυνεδριακά σε χαμηλό τριετίας στα 125,4 ευρώ για να κλείσει τελικά στα 132,2 ευρώ, με ημερήσιες απώλειες 18,6%.
Η αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος κατηγορεί την VW ότι κατασκεύασε λογισμικό που «έκρυβε» τις πραγματικές εκπομπές ρύπων των ντιζελοκίνητων μοντέλων της, ώστε να εμφανίζονται χαμηλές και «φιλικές προς το περιβάλλον», ενώ στην πραγματικότητα ήταν έως και 40 φορές υψηλότερες σε σχέση με τα επιτρεπτά όρια στις ΗΠΑ.
Η Volkswagen βρίσκεται αντιμέτωπη με πρόστιμο έως και 18 δισ. δολ., ενδεχόμενη ποινική δίωξη για απάτη και πληθώρα αγωγών.
«Στον αέρα» βρίσκονται και τα φιλόδοξα σχέδια της εταιρείας για ενίσχυση της θέσης της στην κρίσιμη αγορά των ΗΠΑ, όπου το σήμα της VW αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από Ford, General Motors και Τοyota, ενώ τα πολυτελή μοντέλα της θυγατρικής Audi χάνουν έδαφος από τα αντίστοιχα της BMW και της Mercedes-Benz.
Ημερήσια βουτιά που άγγιξε το 20%, τη μεγαλύτερη στη μακρά ιστορία της, κατέγραψε χθες η μετοχή της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen που βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα σκάνδαλο μεγατόνων το οποίο απειλεί την εικόνα της, τα πλάνα επέκτασής της στην αγορά των ΗΠΑ και τη θέση του επικεφαλής της, Μάρτιν Βίντερκορν.
Η «βόμβα» έσκασε το βράδυ της Παρασκευής, όταν η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA) κατηγόρησε την VW ότι κατασκεύασε λογισμικό που παραποιούσε τα δεδομένα για τις εκπομπές ρύπων των μοντέλων με ντιζελοκινητήρα την περίοδο 2009-2015.
Το λογισμικό ουσιαστικά «έκρυβε» τις πραγματικές εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια των σχετικών ελέγχων στις ΗΠΑ (όπου το νομοθετικό πλαίσιο είναι αυστηρότερο από ό,τι στην Ευρώπη), ώστε να εμφανίζονται χαμηλές και «φιλικές προς το περιβάλλον», ενώ στην πραγματικότητα ήταν έως και 40 φορές υψηλότερες σε σχέση με τα επιτρεπτά όρια.
Όπως όλα δείχνουν, η Volkswagen όχι μόνο θα αναγκαστεί να ανακαλέσει τα 482.000 ΙΧ που κυκλοφόρησαν με το επίμαχο λογισμικό στις ΗΠΑ (πρόκειται για τα μοντέλα Jetta 2009-2015, Beetle 2009-2015, Golf 2009-2015, Passat 2014-2015 και το Audi A3 2009-2015, όλα με δίλιτρο κινητήρα ντίζελ), αλλά και απειλείται με πρόστιμο-μαμουθ που θα μπορούσε να φτάσει τα 18 δισ. δολ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η EPA εξετάζει το ενδεχόμενο άσκησης ποινικής δίωξης σε βάρος της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ δικηγορικό γραφείο στις ΗΠΑ ήδη άσκησε ομαδική αγωγή κατά του αμερικανικού βραχίονα της VW, κατηγορώντας την για εξαπάτηση των καταναλωτών και των ρυθμιστικών αρχών.
Χιονοστιβάδα
Η κρίση επεκτάθηκε χθες και στην Ευρώπη, με τη γερμανική κυβέρνηση να προαναγγέλλει έρευνα για να διαπιστώσει εάν η Volkswagen παραποίησε μετρήσεις για τις εκπομπές ρύπων και στην εγχώρια αγορά, ενώ προς την ίδια κατεύθυνση θα κινηθεί και η Κομισιόν που θεωρεί «εξαιρετικά σοβαρό» το θέμα. Έντονη ανησυχία για τις παρενέργειες του σκανδάλου εξέφρασε ο αντικαγκελάριος Ζίγκμαρ Γκάμπριελ. «Όπως καταλαβαίνετε, ανησυχούμε ότι η δικαιολογημένα εξαιρετική φήμη της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας γενικά και της VW ειδικά θα δεχθεί σοβαρό πλήγμα», είπε χαρακτηριστικά, την ίδια στιγμή που ο κ. Βίντερκορν κλήθηκε εσπευσμένα για να λογοδοτήσει ενώπιον του Γερμανού υπουργού Μεταφορών. Την Κυριακή, ο επικεφαλής της εταιρείας ζήτησε προσωπικά συγγνώμη για την παραβατική συμπεριφορά στις ΗΠΑ, υπογραμμίζοντας ότι η VW συνεργάζεται με τις αρχές. «Ζητώ επίσης συγγνώμη που χάσαμε την εμπιστοσύνη του κοινού και των πελατών μας... Θα κάνουμε τα πάντα για να αντιστρέψουμε τη ζημία αυτή», κατέληξε ο κ. Βίντερκορν.
Ζημίες
Πολλοί αναλυτές, ωστόσο, εκτιμούν ότι η ζημία δεν είναι αναστρέψιμη. «Πρόκειται για καταστροφή άνευ προηγουμένου», σχολίασε ο Φέρντιναντ Ντουντενχόφερ, επικεφαλής του Κέντρου Έρευνας για την Αυτοκινητοβιομηχανία στο Πανεπιστήμιο του Ντούισμπουργκ. «Το καλύτερο σενάριο για την VW είναι μάλλον ένα πρόστιμο δισεκατομμυρίων δολαρίων», αναφέρει ο αναλυτής της Bernstein Research Μαξ Γουόρμπερτον. Και αυτό είναι μάλλον μόνο η κορυφή του παγόβουνου, καθώς είναι βέβαιο ότι το σκάνδαλο θα πλήξει τις πωλήσεις της VW, ενώ ορατό είναι και το ενδεχόμενο «τσουνάμι» αγωγών. Όσο για τον Βίντερκορν, μπορεί να βγήκε νικητής από τη μάχη εξουσίας με τον πρώην ισχυρό άνδρα της Volkswagen Φέρντιναντ Πιχ λίγους μήνες πριν, εξωθώντας τον τελευταίο σε συνταξιοδότηση, αλλά είναι πολύ πιθανό να βγει χαμένος στη σύγκρουση με τον Αμερικανό καταναλωτή και τις ρυθμιστικές αρχές και να χάσει τη θέση του. «Στον αέρα» βρίσκονται επίσης και τα φιλόδοξα σχέδια της εταιρείας για ενίσχυση της θέσης της στη κρίσιμη αγορά των ΗΠΑ, όπου το σήμα της VW αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από Ford, General Motors και Τοyota, ενώ τα πολυτελή μοντέλα της θυγατρικής Audi χάνουν έδαφος από τα αντίστοιχα της BMW και της Mercedes-Benz. Υπενθυμίζεται ότι η Volkswagen το α’ εξάμηνο του έτους πήρε τα σκήπτρα από την Toyota ως κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου από πλευράς πωλήσεων, αλλά το απότομο «φρενάρισμα» των πωλήσεων στην αγορά της Κίνας και το σκάνδαλο με τις εκπομπές ρύπων στις ΗΠΑ απειλούν την πρωτοκαθεδρία της -και όχι μόνο. Η μετοχή της VW υποχώρησε χθες ενδοσυνεδριακά σε χαμηλό τριετίας στα 125,4 ευρώ για να κλείσει τελικά στα 132,2 ευρώ, με ημερήσιες απώλειες 18,6%.
Απάτη
Η αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος κατηγορεί την VW ότι κατασκεύασε λογισμικό που «έκρυβε» τις πραγματικές εκπομπές ρύπων των ντιζελοκίνητων μοντέλων της, ώστε να εμφανίζονται χαμηλές και «φιλικές προς το περιβάλλον», ενώ στην πραγματικότητα ήταν έως και 40 φορές υψηλότερες σε σχέση με τα επιτρεπτά όρια στις ΗΠΑ.
Πρόστιμο
Η Volkswagen βρίσκεται αντιμέτωπη με πρόστιμο έως και 18 δισ. δολ., ενδεχόμενη ποινική δίωξη για απάτη και πληθώρα αγωγών.
Σχέδια
«Στον αέρα» βρίσκονται και τα φιλόδοξα σχέδια της εταιρείας για ενίσχυση της θέσης της στην κρίσιμη αγορά των ΗΠΑ, όπου το σήμα της VW αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από Ford, General Motors και Τοyota, ενώ τα πολυτελή μοντέλα της θυγατρικής Audi χάνουν έδαφος από τα αντίστοιχα της BMW και της Mercedes-Benz.
http://diulistirio.blogspot.gr/
Ενημερωθείτε για ότι συμβαίνει με ένα στη σελίδα μας.
Το Διυλιστήριο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά με τα άρθρα που δημοσιεύονται τα οποία απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους.
Αφήστε το μήνυμά σας
Δημοσίευση σχολίου