Το 2009 η Kleemann Ηellas εξαρτιόταν σε ποσοστό 70% από τις πωλήσεις στην ελληνική αγορά. Μέσα σε µια πενταετία κατάφερε να αντιστρέψει θεαµατικά τον λόγο των πωλήσεών της, πραγµατοποιώντας σήµερα το 88% του κύκλου εργασιών της στο εξωτερικό. Η µετατόπιση επιβλήθηκε από την κρίση, αλλά προσέφερε µια πρώτης τάξεως ευκαιρία στον αµιγώς ελληνικό όµιλο κατασκευής ανελκυστήρων να αναπτυχθεί θεαµατικά µέσα στην πιο δύσκολη οικονοµική συγκυρία που έχει αντιµετωπίσει η χώρα.
Από το Κιλκίς, όπου εδράζονται τα κεντρικά γραφεία και µία από τις τρεις µονάδες παραγωγής του οµίλου, ο διευθύνων σύµβουλος του οµίλου Kleemann, Κωνσταντίνος Κουκούντζος, εξηγεί πως δεν έγιναν όλα µέσα σε µια νύχτα. «Ήδη από το 2000 είχαµε δηµιουργήσει συνθήκες εξαγωγών. Το 2010 –έπειτα από µια ραγδαία πτώση της τάξης του 90% στην ελληνική αγορά– εντατικοποιήσαµε τις προσπάθειές µας στο εξωτερικό». Σήµερα ο όµιλος εξάγει σε 102 χώρες, διαθέτει ίδια εµπορική παρουσία σε δεκαπέντε χώρες, ενώ στις επτά από αυτές έχει ιδρύσει θυγατρικές εταιρείες. Eπίσης, έχει δηµιουργήσει ανελκυστήρες για κάθε φύση δηµόσιου ή ιδιωτικού έργου, ενώ έχει παραγάγει και εγκαταστήσει ανελκυστήρες για διεθνή αεροδρόµια, αλλά και για πλατφόρµες εξόρυξης πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα.
Σύµφωνα µε τον γενικό διευθυντή της εταιρείας, Νίκο Κουκούντζο τον νεότερο, οι «δυνατές» αγορές βρίσκονται στην Ανατολή (Τουρκία, Ρωσία), στη Δύση (Βρετανία, Γερµανία), αλλά και σε αναδυόµενες οικονοµίες, όπως η Κίνα και η Αυστραλία, όπου µόλις το 2015 ιδρύθηκε τοπική θυγατρική µέσω εξαγοράς υπάρχουσας υποδοµής.
Το 2011 δηµιούργησε στο Κιλκίς τον πρώτο πύργο δοκιµών ανελκυστήρων στην Ελλάδα και τον τέταρτο µεγαλύτερο ιδιωτικό σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η επένδυση ξεπέρασε τα πέντε εκατ. ευρώ, αλλά έδωσε το πλεονέκτηµα στο Τµήµα Έρευνας και Ανάπτυξης να πραγµατοποιεί δοκιµές για µια σειρά νέων προϊόντων, όπως για ανελκυστήρες που προορίζονται για ουρανοξύστες. Έτσι, η εταιρεία κατάφερε να διεισδύσει σε νέες µεγάλες αγορές, όπως των ΗΠΑ, της Μέσης και της Άπω Ανατολής. Την ίδια χρονιά, ο όµιλος εγκαινιάζει την τρίτη παραγωγική µονάδα του –εκτός αυτής που εδράζεται στο Κιλκίς και άλλης µίας στη Σερβία– αυτή τη φορά στην Κίνα, στην επαρχία Σούτζο, πλησίον της Σανγκάης, όπου βρίσκονται µεγάλες βιοµηχανικές εγκαταστάσεις, µεταξύ των οποίων και εκείνες σηµαντικών ανταγωνιστών της Kleemann στην παραγωγή ανελκυστήρων.
Η κίνηση, που κόστισε δύο εκατ. ευρώ, έπεται της ίδρυσης θυγατρικής στον Χονγκ Κονγκ το 2010 και ήρθε για να ενισχύσει τόσο την παραγωγή όσο και την εµπορική διείσδυση του οµίλου στην περιοχή. «Το 60% της παγκόσµιας ζήτησης ανελκυστήρων έρχεται πλέον από την Κίνα, οπότε τόσο εµπορικά όσο και παραγωγικά η εγκατάστασή µας στην περιοχή έχει µεγάλη σηµασία» σηµειώνει ο Κωνσταντίνος Κουκούντζος. Οι επενδύσεις, ωστόσο, δεν περιορίστηκαν µόνο στους τοµείς της τεχνολογίας και παραγωγής, αλλά και στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναµικού.
Μέσα στη βαθιά κρίση, η Kleemann αύξησε σηµαντικά το κόστος εκπαίδευσης και κατάρτισης, ενώ δηµιούργησε προγράµµατα υποστήριξης (coaching) για όλους. Δεν υπάρχει µήνας που να µην υπάρχει εκπαίδευση ή υποστήριξη για καθέναν από τους εργαζοµένους της. «Χτίσαµε εταιρική κουλτούρα. Αυτό µας συνοδεύει, αποτελεί ένα συγκριτικό πλεονέκτηµά µας και, εν µέρει, εξηγεί την ανάπτυξη που κατέγραψε η εταιρεία τα τελευταία χρόνια» σηµειώνει ο Νίκος Κουκούντζος. Η διείσδυση της Kleemann και των προϊόντων της, ωστόσο, αποδίδεται σε µια σειρά παραµέτρων. Εκτός από τεχνολογίες αιχµής, οι ανελκυστήρες χαρακτηρίζονται από υψηλές προδιαγραφές ντιζάιν, οι οποίες παραµετροποιούνται σύµφωνα µε τις ανάγκες και τις επιθυµίες του πελάτη. Ο όµιλος, µάλιστα, συνεργάζεται µε τον Ανδρέα Ζαπατίνα, βιοµηχανικό σχεδιαστή διεθνούς φήµης, ο οποίος έχει διατελέσει επί χρόνια αρχισχεδιαστής της Subaru και της Alfa Romeo, καθώς και διευθυντής σχεδίασης των εταιρειών BMW και Fiat.
Πέρα από το ντιζάιν και τις tailor made λύσεις, η επιχείρηση έχει αναπτύξει ως συγκριτικό πλεονέκτηµα έναντι του διεθνούς ανταγωνισµού, την ταχύτητα και την ευελιξία. «Το έργο στο Κρεµλίνο περιήλθε στην Kleemann γιατί προσφέραµε ταχύτατο χρόνο εκτέλεσης. Μέσα σε δύο µήνες είχαµε παραδώσει και εγκαταστήσει τον ειδικό ανελκυστήρα που εξυπηρετεί το θέατρο του Κρεµλίνου, ένα έργο ειδικών προδιαγραφών» αναφέρει ο εµπορικός διευθυντής, ο οποίος συµπληρώνει πως η Kleemann αποτελεί έναν από τους λίγους κατασκευαστές ανελκυστήρων που συνδυάζει όλα τα παραπάνω.
Παράλληλα, η εταιρεία στηρίχθηκε στην ανάπτυξη διαρκών επαγγελµατικών σχέσεων µε τους πελάτες της δηµιουργώντας ένα ισχυρό Τµήµα Αfter Sales. «Όλο το 24ωρο οποιαδήποτε µέρα του χρόνου, υπάρχει κάποιος υπεύθυνος να απαντήσει στο πρόβληµα του πελάτη, όπου και αν αυτός βρίσκεται» αναφέρει ο Νίκος Κουκούντζος. «Θέλουµε να πιστεύουµε ότι έχουµε αναπτύξει ανθρωποκεντρική κουλτούρα και πως δηµιουργούµε ιδιαίτερους δεσµούς µε τον πελάτη».
Το 2015, κατά τεκµήριο, αποτελεί άλλη µία χρονιά ανάπτυξης για την εταιρεία. Πέρα από την επέκτασή της στην Αυστραλία, µέσα στη χρονιά ιδρύθηκαν ακόµα δύο θυγατρικές στην Κροατία και στη Γερµανία. Στο πρώτο εξάµηνο της χρήσης, o κύκλος εργασιών του οµίλου ανήλθε σε 47,9 εκατ. ευρώ, από 40,3 εκ. ευρώ το αντίστοιχο διάστηµα του 2014, παρουσιάζοντας αύξηση 18,9%. Αντίστοιχα τα κέρδη προ φόρων παρουσίασαν αύξηση κατά 84,2%. Πιο συγκεκριµένα, ανήλθαν στα 2,1 εκατ. ευρώ, από 1,1 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο εξάµηνο του 2014.
Τα δύο αδέλφια που φέρουν την ευθύνη της διοίκησης στέκονται ιδιαίτερα στο θέµα της απασχόλησης. Ο Κωνσταντίνος Κουκούντζος αναφέρει ως µία από τις πιο δύσκολες στιγµές του στο «τιµόνι» της επιχείρησης, την εποχή που ξέσπασε η κρίση (2008-2009), όταν υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε απολύσεις προσωπικού. «Ήταν δύσκολο, προσωπικά και επαγγελµατικά, αλλά καταφέραµε να ανασυνταχθούµε, να καλύψουµε το χαµένο έδαφος και να δηµιουργήσουµε θέσεις εργασίας. Σήµερα ο όµιλος απασχολεί περισσότερους εργαζόµενους από ποτέ και επιδίωξή µας είναι να αυξήσουµε ακόµη περισσότερο τις θέσεις εργασίας».
Και οι δύο γελάνε όταν ερωτώνται για τις λανθασµένες αποφάσεις. «Τέτοιες λαµβάνονται κάθε µέρα. Αλίµονο αν κάποιος που ασκεί διοίκηση µπορεί να λαµβάνει πάντοτε την καταλληλότερη απόφαση» σηµειώνουν. «Όλες οι υπόλοιπες, πάντως, φαίνεται να είναι πολύ σωστές αποφάσεις» συνεχίζουν. Επί της ουσίας, εκτιµούν ότι η δηµιουργία µονάδων παραγωγής στο εξωτερικό θα µπορούσε να επιταχυνθεί, προκειµένου να αναπτυχθεί ακόµα ταχύτερα ο όµιλος.
Παρά την εξωστρέφεια της Kleemann, τα δύο αδέλφια δεν έµειναν ανεπηρέαστα από τα όσα συµβαίνουν στην Ελλάδα το 2015. Ο κίνδυνος ενός Grexit, η πολύµηνη οικονοµική αβεβαιότητα και τα capital controls δεν είναι υγιείς συνθήκες για την άσκηση της επιχειρηµατικότητας του οµίλου. «Ακόµη και αν δεν εξαρτιόµαστε από την εσωτερική ζήτηση, έχουµε εξάρτηση από εισαγωγές πρώτων υλών. Δεν θα ωφελούνταν κανείς, λοιπόν, από την εκτροπή της οικονοµίας της χώρας» υπογραµµίζουν. Πάντως, τα στρατηγικά πλάνα της εταιρείας περιλαµβάνουν περαιτέρω ανάπτυξη διεθνώς, αλλά και ενίσχυση των δραστηριοτήτων εντός Ελλάδας, που παραµένει η παραγωγική και τεχνολογική βάση του οµίλου.
Οι διοικούντες, από τη µεριά τους, υποστηρίζουν ότι, µε µια συνεπή προσπάθεια αποκατάστασης της εµπιστοσύνης και σταθεροποίησης της οικονοµίας, είναι δυνατή η επαναφορά της χώρας σε ορθή πορεία ανάπτυξης. «Το 2014 παρατηρήσαµε ότι η ελληνική αγορά, ακόµη και στον τοµέα ζήτησης εξοπλισµού ανελκυστήρων παρουσίασε ανάκαµψη. Αν σταθεροποιηθεί η κατάσταση, έχουµε προοπτικές για σηµαντική βελτίωση».
Ως προαπαιτούµενα της ανάκαµψης θεωρούν τη διαµόρφωση ενός σταθερού φορολογικού πλασίου, «ώστε να γνωρίζουµε πού κινούµαστε», την προώθηση των µεταρρυθµίσεων, «για να εναρµονιστούµε µε το διεθνές περιβάλλον», και την πάταξη της εισφοροδιαφυγής και της φοροδιαφυγής, «προκειµένου να µη στρεβλώνεται ο ανταγωνισµός και να µη χάνει η πολιτεία».
Στο µεταξύ, η Kleemann θα κάνει τη δουλειά της. «Οφείλουµε να αναπτυσσόµαστε διαρκώς»...
Παρά την εξωστρέφεια της Kleemann, τα δύο αδέλφια δεν έµειναν ανεπηρέαστα από τα όσα συµβαίνουν στην Ελλάδα το 2015. Ο κίνδυνος ενός Grexit, η πολύµηνη οικονοµική αβεβαιότητα και τα capital controls δεν είναι υγιείς συνθήκες για την άσκηση της επιχειρηµατικότητας του οµίλου. «Ακόµη και αν δεν εξαρτιόµαστε από την εσωτερική ζήτηση, έχουµε εξάρτηση από εισαγωγές πρώτων υλών. Δεν θα ωφελούνταν κανείς, λοιπόν, από την εκτροπή της οικονοµίας της χώρας» υπογραµµίζουν. Πάντως, τα στρατηγικά πλάνα της εταιρείας περιλαµβάνουν περαιτέρω ανάπτυξη διεθνώς, αλλά και ενίσχυση των δραστηριοτήτων εντός Ελλάδας, που παραµένει η παραγωγική και τεχνολογική βάση του οµίλου.
Οι διοικούντες, από τη µεριά τους, υποστηρίζουν ότι, µε µια συνεπή προσπάθεια αποκατάστασης της εµπιστοσύνης και σταθεροποίησης της οικονοµίας, είναι δυνατή η επαναφορά της χώρας σε ορθή πορεία ανάπτυξης. «Το 2014 παρατηρήσαµε ότι η ελληνική αγορά, ακόµη και στον τοµέα ζήτησης εξοπλισµού ανελκυστήρων παρουσίασε ανάκαµψη. Αν σταθεροποιηθεί η κατάσταση, έχουµε προοπτικές για σηµαντική βελτίωση».
Ως προαπαιτούµενα της ανάκαµψης θεωρούν τη διαµόρφωση ενός σταθερού φορολογικού πλασίου, «ώστε να γνωρίζουµε πού κινούµαστε», την προώθηση των µεταρρυθµίσεων, «για να εναρµονιστούµε µε το διεθνές περιβάλλον», και την πάταξη της εισφοροδιαφυγής και της φοροδιαφυγής, «προκειµένου να µη στρεβλώνεται ο ανταγωνισµός και να µη χάνει η πολιτεία».
Στο µεταξύ, η Kleemann θα κάνει τη δουλειά της. «Οφείλουµε να αναπτυσσόµαστε διαρκώς»...
http://www.diulistirio.blogspot.gr/
Ενημερωθείτε για ότι συμβαίνει με ένα στη σελίδα μας.
Το Διυλιστήριο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά με τα άρθρα που δημοσιεύονται τα οποία απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους.
Αφήστε το μήνυμά σας
Δημοσίευση σχολίου