Διυλιστήριο: Ξεμπλοκάρει το μετρό Θεσσαλονίκης

Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2015

Ξεμπλοκάρει το μετρό Θεσσαλονίκης



Στις «ράγες» μπαίνει και πάλι η κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης, με τις εργασίες στη βασική γραμμή να ξεκινούν εκ νέου από το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου, μετά τη συμφωνία που υπήρξε με την κατασκευάστρια κοινοπραξία, όπως ανακοίνωσε χθες από την πόλη ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης.

Ο υπουργός έκανε λόγο για πλήρη επανεκκίνηση του έργου από τον Φεβρουάριο, ενώ έδωσε και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, δηλώνοντας πως η πρώτη φάση του θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2017 και στο σύνολό της η βασική γραμμή θα παραδοθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020.

Τεχνική λύση

Όπως διευκρινίστηκε, αρχικά θα κατασκευαστεί και θα δοθεί σε χρήση το μετρό με 12 από τους 13 σταθμούς, και σε νεότερη φάση θα κατασκευαστεί αυτός της Βενιζέλου, αφού πρώτα βρεθεί η τεχνική λύση που θα διασφαλίζει τη συνύπαρξή του με τις αρχαιότητες που βρέθηκαν σ΄ αυτόν. Και η κατασκευή αυτή μάλιστα θα ολοκληρωθεί όπως είπε μέσα στο παραπάνω χρονοδιάγραμμα.

Ο κ. Σπίρτζης επισκέφθηκε και είδε από κοντά τα αρχαιολογικά ευρήματα, ενώ το βράδυ ανακοίνωσε το πλαίσιο της συμφωνίας με την κατασκευάστρια κοινοπραξία, στους εκπροσώπους φορέων της πόλης στο Τεχνικό Επιμελητήριο.

Αυτό που επισήμανε ιδιαίτερα ήταν πως με την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων (μετρό, αεροδρόμιο κ.ά.), θα αντιμετωπιστεί και η υψηλή ανεργία, ενώ σε σύσκεψη στο αεροδρόμιο μίλησε για επίσπευση των εργασιών με στόχο την ολοκλήρωση του διαδρόμου προσγείωσης 10-28 έως τον Μάρτιο του 2017, στο πλαίσιο του τρέχοντος ΕΣΠΑ.

Ο υπουργός ήταν ιδιαίτερα επικριτικός για τους μετόχους του ΟΑΣΘ. Τους καταλόγισε μη τήρηση της σύμβασης με το Δημόσιο και διεμήνυσε πως «το πάρτι τελείωσε», προαναγγέλλοντας πως θα υπάρξουν προβλήματα με την επιχορήγηση του Οργανισμού.

Αναφορικά με τη συμφωνία που επιτεύχθηκε με την κατασκευάστρια κοινοπραξία του μετρό, ο υπουργός είπε ότι γίνονται αμοιβαία αποδεκτές οι αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων στα οποία ολοκληρώνονται οι εκδικάσεις μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2016.

Δέσμευση

Η κοινοπραξία δεσμεύεται για την άρση του αιτήματος για τη διάλυση της σύμβασης που έχει καταθέσει και από την πλευρά του το Δημόσιο δεσμεύεται για την άρση της αμφισβήτησης των αποφάσεων των διαιτητικών δικαστηρίων.

Όπως είπε έχουν γίνει διαιτητικά δικαστήρια για διεκδικήσεις ύψους 600 εκατ. ευρώ και έχει επιδικαστεί μέχρι τώρα ποσό λίγο πάνω από τα 80 εκατ. ευρώ. Απομένει ένα δικαστήριο για διεκδίκηση ύψους 340 εκατ. ευρώ.

Για το συγκεκριμένο δικαστήριο έχουν συμφωνήσει οι δύο πλευρές να ορίσουν ως επιδιαιτητές από την πλευρά της κατασκευάστριας κοινοπραξίας την πρόεδρο του Αρείου Πάγου και πρώην υπηρεσιακή πρωθυπουργό Β. Θάνου και από την πλευρά του Δημοσίου τον πρώην πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, Ι. Καραβοκύρη.


Η πορεία του έργου

Από το 2006 που ξεκίνησε το έργο μέχρι σήμερα έγινε το 55% των έργων πολιτικού μηχανικού, το 73% των σηράγγων, το 38% του φυσικού αντικειμένου, ενώ η απορρόφηση χρημάτων έφθασε στο 47%. Ειδικότερα, απορροφήθηκαν 455 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 90 εκατ. αφορούσαν αρχαιολογικές εργασίες, ενώ η κοινοπραξία πήρε και δάνειο 250 εκατ. ευρώ.

Το υπολειπόμενο έργο είναι 93 εκατ. ευρώ για έργα πολιτικού μηχανικού, 41 εκατ. για αρχιτεκτονικά, 241 εκατ. ευρώ για προμήθεια ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, 150 εκατ. ευρώ για τροχαίο υλικό. Πέντε εκ των 13 σταθμών έχουν ολοκληρωθεί και πέντε ακόμη είναι σε προχωρημένο στάδιο κατασκευής. Όσον αφορά τον ανάδοχο, έχει σταματήσει τις εργασίες από την 1η Δεκεμβρίου 2014 και διεκδικεί πρόσθετη αποζημίωση για αλλαγές στο τεχνικό αντικείμενο και αποζημίωση για τις καθυστερήσεις.

Τα σημεία διαφωνίας μεταξύ δημοσίου και εργολάβου είναι συνολικά 71, εκ των οποίων 59 οδηγήθηκαν στα διαιτητικά δικαστήρια. Προέκυψαν άλλα 17 σημεία διαφωνίας, εκ των οποίων 14 υπήχθησαν στη διαιτησία. Εκδόθηκαν 31 αποφάσεις διαιτητικών δικαστηρίων, οι περισσότερες των οποίων δικαιώνουν την Αττικό Μετρό ΑΕ και επιδίκασαν πολύ μικρό ποσό υπέρ του εργολάβου. Ο ανάδοχος διεκδικεί επιπλέον 672 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση. Οι αποφάσεις που εκδόθηκαν αφορούσαν διεκδικήσεις 392 εκατ. ευρώ και εκκρεμεί η εκδίκαση προσφυγών που αφορούν διεκδίκηση 390 εκατ. ευρώ. Έχουν καταβληθεί 8,9 εκατ. ευρώ και εκτιμάται ότι ο ανάδοχος θα κερδίσει την αποζημίωση άλλων 20 εκατ. ευρώ, δηλαδή ικανοποιείται το 10% των διεκδικήσεων.

Πηγή: Έθνος

http://www.diulistirio.blogspot.gr/
Ενημερωθείτε για ότι συμβαίνει με ένα
στη σελίδα μας.



Το Διυλιστήριο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει σχετικά με τα άρθρα που δημοσιεύονται τα οποία απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους.

Στο Διυλιστήριο δημοσιεύεται κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφέρει ελεύθερα τις απόψεις του, οι οποίες εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

  • 0Blogger Comment
  • Facebook Comment
  • Disqus Comment

Αφήστε το μήνυμά σας

Δημοσίευση σχολίου

comments powered by Disqus